Categorieën
interview

Dulo: Coders starten een kleding merk en verdienen € 1000 p/m

Hi, wie ben je er waar werk je aan?

Mijn naam is Julian en sinds november 2016 werk ik aan Dulo. Dulo maakt overhemden van performance stoffen (materiaal voor sport en outdoor kleding). Wij geloven dat het gebruik van moderne technologie in stoffen de standaard katoenen shirts kunnen verbeteren terwijl het er goed blijft uitzien. Na een jaar van testen en verbeteren, zijn we in November 2017 live gegaan met ons product. Op dit moment brengt Dulo ongeveer € 1000 per maand op. Alhoewel ik geen Nederlander ben, ben ik wel in Nederland gevestigd.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Mijn co-founder en ik zijn gek op overhemden maar droegen er toch maar eigenlijk zelden eentje. Voornaamste reden: strijken en kreuken. Hier wilden wij iets aan en mee doen, omdat we het gevoel hadden dat veel meer mensen met hetzelfde probleem zaten. Wij komen oorspronkelijk uit Bulgarije en besloten voordeel te putten uit de tradities die wij in ons thuisland hebben m.b.t. kleermakerijen. Het project was begonnen, we gingen op onderzoek uit hoe wij een shirt konden maken dat aan al onze eisen zou voldoen!

Wat heeft je gemotiveerd om te starten?

Nieuwsgierigheid.. Beide hadden we geen enkele ervaring in fashion/kleding, we waren allebei fulltime developers ;). Uitdagingen genoeg, de grootste zat ‘m in het daadwerkelijk maken van een overhemd. We hadden een aantal bedrijven in Amerika ontdekt die reeds deze materialen gebruikten om overhemden te maken, dit gaf ons het bewijs dat er in ieder geval markt was voor ons idee. Alhoewel geen geschoolde kleermakers, toch hadden we het sterke geloof en drive dit tot een succes te brengen. Niet alleen waren geïnteresseerd in de productie ook zagen wij veel kansen in de industrie en waren gretig daar meer over te leren.

Wat was er nodig om het product te maken?

We hebben een trip naar Bulgarije gemaakt om langs fabrieken te gaan en eventuele partnerships te sluiten. Er was maar een fabriek die aan onze eisen voldeed en kon leveren waar wij naar opzoek waren, we zijn uiteindelijk met hun in zee gegaan. We hebben in korte tijd een goede band opgebouwd en ze zijn een sterke partner voor ons eerste succes gebleken. Ook in de toekomst zullen we samen met deze partner nieuwe producten voor Dulo ontwikkelen.

Hoe werkt je business model?

Op dit moment hebben we 1 afzetkanaal, onze website. Alle winst die we maken investeren we in de business, voornamelijk voor prototyping en samples voor nieuwe productie batch. Ook investeren we in marketing. De rest gaat op aan operationele kosten. We staan nu op het punt om een aantal retail winkels te benaderen om onze distributiekanalen te vergroten. Dit is onze volgende stap in het vergroten van kanalen en daarmee ook de omzet mogelijkheden.

Wat heeft je het meest geholpen met initiële succes?

Documenteren van onze journey is super belangrijk gebleken. Dit heeft ervoor gezorgd dat we een klein publiek hadden voordat we de officiële producten gelanceerde. Door de band die we opgebouwd hadden d.m.v. onze communicatie waren mensen benieuwd naar het product. Deze groep behoorde dan ook tot onze ‘early adapters’. Het gaf ons een morele boost om door te gaan en ook bewijs dat we ons op het goede pad bevonden.

Wat zijn je doelen voor de toekomst? En hoe wil je ze bereiken?

Ons eerste doel is het verkopen van minimaal 1 shirt per dag. Het tweede doel is in de komende maanden een juiste partnership vinden met een aantal retail winkels, vooral concept stores die wellicht een goede fit zouden zijn aangezien onze focus op innovatie en technologie in fashion.

Hoe kunnen mensen je bereiken?

Instagram en website