Categorieën
interview

Klue: drive om nieuwe dingen te ontdekken zorgt voor succesvolle software

Hi, wie ben je en waar werk je aan?

Hi ik ben Ruud Buijserd en sinds 2017 werk ik aan Klue. Klue is een unieke tool die bedrijven identificeert die op je website komen. De tool weet welke bedrijven je website bezoeken, waar ze vandaan komen en wat ze interessant vinden. Dit alles in een overzichtelijk en persoonlijk dashboard. Klue is 100% gericht op de business to business markt. Huidige omzet wordt allemaal terug geïnvesteerd in het verder uitbouwen van Klue.

Hoe ben je op het idee gekomen

Na veel experimenteren met Google Analytics, adwords en Facebook op het idee gekomen. Bezoekers is leuk, maar wie zijn die bezoekers dan?

Wat heeft je gemotiveerd om te starten?

Een drive om nieuwe dingen te ontdekken en uit te werken. Dit in combinatie met technische kennis en marketing kennis heeft ervoor gezorgd dat Klue is zoals het nu is. Nog veel ideeën voor de toekomst.

Wat was er nodig om het project te maken ? (tijd, geld, tech, etc)

API koppelingen met de bekende tools zoals Google Analytics en Adwords. Daarnaast behoorlijk veel (avond) uren en geduld..

Hoe werkt je business model?

Klue is voor iedereen 30 dagen gratis te proberen. Daarna kijken we, samen met jou, wat het beste abonnement is. Businessmodel is dus subscription met de mogelijkheid om het maandelijks op te zeggen.

Wat heeft je het meest geholpen met initiële succes?

Doorzettingsvermogen allereerst. Iets maken waarvan je niet weet of het gaat aanslaan en het onduidelijk is wanneer het product klaar is voor de markt is moeilijk. Toch doorgaan is de enige remedie. Een ander hulpmiddel zijn blogs geweest. Er is over zoveel ervaring te lezen, oplossingen en ideeën te vinden, dat blogs een belangrijke factor van mijn initiële succes zijn geweest.

Je belangrijkste tips & tricks als het gaat om het groeien van een business/project?

Misschien cliché: doorzettingsvermogen en samenwerken. Het bouwen van een business is in mijn ogen echt doorzettingsvermogen (vanuit gaande dat het een kwalitatief goed iets is). Zeker wanneer het iets complex is zoals Klue speelt doorzettingsvermogen een belangrijke rol. Het uitleggen van het concept, hoe het werkt en wat je er mee kunt zijn belangrijke onderdelen. Klue is namelijk geen pak melk wat voor iedereen duidelijk is.

Daarnaast is samenwerken belangrijk om te groeien. Zelf álles doen kan niet. Vaak hebben samenwerkingspartners een waardevol netwerk voor jou en jij voor hen. Sla de handen in één en ga samen aan de slag. Wederkerigheid (ik doe wat voor jou en jij doet wat voor mij) is een goede manier om samen steeds verder te komen.

Praktische tips en trics: wees niet bang om je te verdiepen in onderdelen die je niet erg liggen. Voor mij was dit bijvoorbeeld sales. Misschien ironisch aangezien ik zelf met Klue hard bezig ben met leads (en dus ook sales) maar er zit een verschil in het genereren van leads en het daadwerkelijk omzetten naar sales. Leren van andere mensen en vragen hoe zij dat doen helpt. Daarnaast: wees je er van bewust dat een project niet gelijk een doorslaand financieel succes is. Als dat niet het geval is dan verwijs ik je naar mijn eerste tip: doorzettingsvermogen.

Wat zijn je doelen voor de toekomst? en hoe wil je ze bereiken

Ik wil een complete integratie met andere software oplossingen, denk bijvoorbeeld salesforce / hubspot enzovoorts. Een kortere termijn doel is het toevoegen van meer data (zoals beslissers in een organisatie etc) om het nog gemakkelijker te maken om goede B2B leads te genereren via je website.

Als je het over zou moeten doen wat zou je dan anders gedaan hebben?

Marketing aanpak zou ik anders gedaan hebben. We zijn nu redelijk laat begonnen met het schrijven van blogs en we merken dat dit voor ons een goede manier is om mensen te ‘onderwijzen’ over Klue. Hieruit volgen ook de conversies die we zoeken. In het prille begin deden we aan adwords en facebook advertising (nog steeds, maar in mindere mate) en vertelde we onze UBR (unique buying reasons) maar we kwamen erachter dat dit niet goed werkte. Klue was te complex om via adwords te converteren. We hebben toen het marketingplan omgegooid en zijn ons gaan focussen op meerdere touchpoints met Klue voordat we echt verder ging richting de conversie.

Denk goed na en experimenteer. Wees ook reëel: wanneer iets niet werkt stop er dan mee en stuur bij. Maak van te voren duidelijke doelen voor je project en committeer je hieraan. Dat werkt 😉

Wat is je advies voor mensen die starten/bezig zijn met een (side) project?

Haal er plezier uit, voor mij is Klue een enorm leuk project om mee bezig te zijn. Ik word altijd erg enthousiast van een nieuwe aanmelding of een positieve reactie op onze oplossing. Daarnaast, geef het tijd (zeker in de B2B omgeving).