Categorieën
interview

Mailbook: met vrienden aan een product werken

Hi, wie ben je en waar werk je aan?

Hi, Emiel nog een keer (van De Beschikbare Freelancer) en sinds februari 2018 werk ik aan Mailbook. Met Mailbook kun je snel en gemakkelijk adressen verzamelen. Handig voor een bruiloft, geboorte, verhuizing of iets anders. Het project is een aantal maanden oud en heeft nu nog geen omzet. Focus is allereerst op groei.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Een vriend van mij, Bram kreeg een kind en had adressen nodig om geboortekaartjes te versturen. Dat was heel veel handmatig en tijdrovend werk om alles te verzamelen en daar was tot vandaag geen handige tool voor. En zo ontstond een probleem waar een oplossing voor gezocht kon worden.

Wat heeft je gemotiveerd om te starten?

Ik ben het samen met nog 2 personen gestart met wie ik het leuk vond om iets te bouwen (Bram Kanstein en Yvo Schaap). Wij houden ons alledrie met een andere discipline bezig en Ik denk dat we elkaar daardoor zeker meerwaarde kunnen bieden en van elkaar kunnen leren.

Wat/wie is een belangrijke inspiratie bron geweest voor je het maken van je project?

Andere producten zoals Wiebetaaltwat of Lootjestrekken. Beide simpele producten die je met andere mensen gebruikt (waardoor die het hopelijk ook weer gaan gebruiken).

Wat was er nodig om het project te maken ? (tijd, geld, tech, etc)

Een paar honderd dollar voor de illustraties van de website maar verder hebben we alles zelf gedaan. Yvo Schaap kan programmeren, ik ontwerp en Bram gaat zorgen voor de groei.

Hoe werkt je business model?

Is er nog niet. Eerst kijken of we voldoende gebruikers kunnen krijgen en of door het gebruik ook andere mensen de tool gaan gebruiken.

Wat heeft je het meest geholpen met initiële succes?

Social media net als mijn andere projecten.

Je belangrijkste tips & tricks als het gaat om het groeien van een business/project?

Uithoudingsvermogen. Ook al beschik ik daar zelf niet voldoende van (vind ik zelf) en zou ik graag wat meer hebben. Blijven praten met de gebruikers en het product langzaam maar beetje blijven aanpassen.

Wat zijn je doelen voor de toekomst? en hoe wil je ze bereiken

Doel is groeien naar 100k users. We zijn nog verschillende dingen aan het proberen om deze groei te realiseren. In baby en geboorteland is ongeveer alle content sponsored dus lastig om daar aandacht voor je product te krijgen. Maar we zijn ook aan het nadenken over partnerships.

Wat is je advies voor mensen die starten/bezig zijn met een (side) project?

Probeer het kleiner te maken. Als je merkt dat je het niet af krijgt of je side project nooit het daglicht zijn is dat waarschijnlijk een signaal dat je het project veel te groot maakt. Deze nieuwsbrief is een mooi voorbeeld van iets heel klein houden. In plaats van het maken van een blog kiest Jonas voor e-mail.  Veel simpeler en sneller klaar.

Hoe kunnen mensen je bereiken? Twitter & Email: hello@emiel.io