Categorieën
interview

ManyPixels: een bootstrapped design project met als doel 1 miljoen $ omzet per jaar

Hi, wie ben je er waar werk je aan?

Mijn naam is Robin van der Heyden, ik kom uit België, heb 5 jaar in Maastricht gestudeerd en woon en werk nu in Bangkok. Sinds December 2017 werk ik aan ManyPixels, een design service waar we unlimited design aanbieden voor $159 per maand. Op dit moment brengt het project ongeveer $7000 dollar per maand op. Volgende maanden zal dat groeien naar een verwachte maandelijkse omzet van rond de  $12000.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik ben nu 5 jaar bezig met ondernemen en het probleem waar ik tegenaan liep is dat het erg moeilijk is om een goede designer te vinden. Design agencies zijn vaak duur en outsourcing sites zoals Upwork zijn niet altijd even betrouwbaar in zowel oplevering als kwaliteit. Een optie die dan overblijft is rondstruinen op portfolio sites als Dribbble en Behance maar het vinden van een goede designer kost hier veel tijd en je bent ook niet altijd zeker van een succesvol resultaat. Vanuit dit probleem is de oplossing ManyPixels ontstaan. Wij hebben een team met kwalitatieve designers, een simpel aanvraag proces (e-mail) en een 100% geld terug garantie. Dit lost veel onzekerheden en probleem op die gepaard gaan bij het vinden van een juiste designer.

Wat heeft je gemotiveerd om te starten?

Geld te verdienen! Haha. Ik woon en werk op dit moment in Azie, dat was nog niet het geval toen ik hier aankwam. Ik zocht naar een idee om een bedrijf te starten en dat hier te doen, dat werd ManyPixels. Al onze designers komen uit Indonesië en Vietnam. Ik reis daar iedere maand heen om de designers te ontmoeten.

Wat was er nodig om het project te maken?

De initiële setup heeft €100 gekost (Namecheap domeinnaam + OVH VPS server + Themeforest WordPress template) en 5 uur om het te bouwen (WordPress site opzetten en betaling via Paywhirl eraan te koppelen. Dit was de MVP. Wij hebben nu onze V2 gelaunched met een 100% custom design.

Hoe werkt je business model?

Klanten betalen een fixed fee per maand voor unlimited design taken, $159 tot $279 (met 100% geld terug garantie). Wij betalen onze designers een fixed maandelijks fee die is hoger is dan het gemiddelde salaris in deze landen. Onze designers verdienen een vast inkomen en ze doen ervaring op door met grote klanten te werken. De marge hiertussen na aftrek belasting is onze winst.

Wat heeft je het meest geholpen met initiële succes?

Allereerst door het gewoon te doen :). Als ik ManyPixels nooit gemaakt zou hebben zou er ook geen succes behaald kunnen worden. Done is better than perfect! Maak iets, dat is het belangrijkste. Ook heb ik geprobeerd om mijn project buiten mijzelf te maken. Daar wil ik mee zeggen dat ego niet goed is voor een business is. Verder is snelheid een belangrijke factor, ik heb een mvp gebouwd en deze direct gelanceerd. Je leert super veel van de eerste periode en die feedback is super waardevol voor de verdere strategie van je project/bedrijf. Ik ben na de lancering ook direct in gesprek gegaan met mijn klanten. Je bouwt immers iets om hun problemen op te lossen er zit dus heel veel waarde om te begrijpen hoe je klanten denken, wat ze willen en waarom ze iets willen. En terugkomend op mijn eerste punt snelheid, zoek het kortste pad om waarde te creëren voor je klanten.

Wat zijn je doelen voor de toekomst? en hoe wil je ze bereiken?

Mijn doel is om een omzet van een miljoen dollar te bereiken. Dit zonder externe investering en ook nog steeds remote (vanuit Azie). Ik wil groeien door klein te blijven. Mijn groei ambities zijn niet oneindig, sterker nog ik richt mij op 100 tot 1000 tevreden klanten. Er gaan veel verhalen rond van startups die enkel voor groei gaan en resulteren in ontevreden klanten en niet werkende producten. Mijn goal is stabiele winst met een stabiele, tevreden klanten base.

Je kan heel goed een goed bedrijf opzetten zonder extern geld of heel veel werknemers. Wij leven in een tijd waar je kan werken waar je wil, freelance en gebruik maken van je sociale netwerken om klanten te werven. Dit is een andere mindset als wat er vroeger gangbaar was of wat je ziet bij grote bedrijven. Ik en mensen die soortgelijke projecten bouwen zijn super gefocust en geconcentreerd in het oplossen van een specifiek probleem, de oplossing toegankelijk maken en hier ook nog winstgevend in zijn!

Hoe kunnen mensen je bereiken? 

Twitter of e-mail