Categorieën
interview

SiteGuru: De oplossing voor een SEO probleem bleek een winstgevend project

Hi wie ben je en wat is het project waaraan je werkt?

Mijn naam is Rick van Haasteren en sinds 2017 werk ik aan aan Siteguru.co. Met SiteGuru check je je website op SEO en usability issues. Na heel veel uren werk levert het project mij momenteel € 800 per maand op.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik werk bij een internetbureau en had een checklist die ik gebruikte om sites die live gingen te checken. Dat was wat omslachtig, zeker als je een grote site wilt checken. Daarom heb ik dat geautomatiseerd, en verder uitgebouwd tot SiteGuru.

Wat heeft je gemotiveerd om te starten?

Er zijn zoveel sites met fouten die eenvoudig te fixen zijn. En tegelijk is het zo lastig om een grote site goed te analyseren. Die problemen wilde ik oplossen. Ten eerste voor mezelf, en later bleek dat veel meer mensen daar blij van werden.

Wat/wie is een belangrijke inspiratiebron geweest voor je het maken van je project?

Ik vind de jongens van Basecamp enorm inspirerend. Hun realistische, no nonsense approach spreekt me erg aan. Dat je als startup ook succesvol kunt worden door jaar in jaar uit te groeien, zonder externe funding, met focus op je klanten en winstgevendheid. Lees vooral hun boek Getting real, dat is een enorme inspiratie!

Hoe werkt je business model?

Freemium: gratis voor kleine sites, betaalde pakketten voor grotere websites of meer websites.

Wat heeft je het meest geholpen met initiële succes?

Testen! Ik wilde zo snel mogelijk checken of mijn Minimum Viable Product aansloeg. Daarom heb ik na een korte ontwikkel periode de site live gezet, en met een Google Adwords campagne van $10 per dag wat bezoekers ingekocht en hun gedrag gemonitord.

Met Smartlook (website recording tool) kon ik het (live) gedrag van de bezoekers bekijken en analyseren. Zo zag ik al snel dat er behoorlijk wat zaken onduidelijk of onhandig waren omdat de bezoekers afhaken of actief naar extra informatie zochten. Maar ik zag ook veel engagement en tractie en dit liet mij zien dat ik op de goede weg was het idee resoneert maar en dat ik vanuit de user testing mijn product nog beter kon laten aansluiten op mijn doelgroep. Check ook deze blog die ik hierover heb geschreven.

Je belangrijkste tips & tricks als het gaat om het groeien van een business/project?

Ken de juiste communities! Dit zijn communities met mensen die interesse zouden kunnen hebben in het project dat je bouwt. Door actief te zijn bouw je een naam op en dus bekendheid wat helpt als je je project launched. Je hebt dan een goede ‘fanbase’ om de eerste tractie voor je product te krijgen.

Als je het over zou moeten doen wat zou je dan anders gedaan hebben?

Ik was zelf te laat met het bereiken van de juiste communities. Achteraf had ik veel eerder naam willen maken in communities als Indiehackers, Product Hunt of Reddit. Bij de launch had ik dan een stuk meer aandacht gekregen, en meer feedback gedurende de ontwikkeling. Gemiste kans!

Wat is je advies voor mensen die starten/bezig zijn met een (side) project?

Ga niet op zoek naar ‘het geheim’ om te groeien. Dat is er niet. Het zijn honderden kleine dingetjes die samen een groot verschil maken.

Heb je suggesties voor andere personen die bezig zijn met een succesvol project?

Maak er een gewoonte van om iedere dag een aantal screen recordings van je bezoekers terug te kijken. Ik check er iedere dag 5, om zo altijd feeling met mijn bezoekers te houden.

Wat zijn je doelen voor de toekomst? En hoe wil je ze bereiken?

Groeien! De tool beter maken en mensen nog beter helpen om een betere website neer te zetten.

Hoe ben je te bereiken?

via Twitter