Categorieën
interview

Spikkl: Wees niet bang om te falen, gewoon doen!

Hi wie ben je en waar werk je aan?

Mijn naam is Edwin en sinds dit jaar werk ik aan Spikkl. Spikkl is in essentie een postcode API. Gebruikers sturen een request, meestal op basis van een postcode met huisnummer, en de Spikkl API stuurt gedetailleerde adresgegevens terug. Zo krijg je de straatnaam en plaats terug, maar ook de coördinaten. Je kunt dus ook een request sturen naar de API met een coördinaat om zo deze adresgegevens terug te krijgen.

Op dit moment zijn er modules beschikbaar voor PHP, Laravel en NodeJS en er is een WordPress/WooCommerce plugin beschikbaar. Zo is het makkelijk toe te voegen en te implementeren aan je eigen applicatie, website of webshop. Binnenkort zullen er ook modules beschikbaar zijn voor Ruby en Python.

De Spikkl database wordt elke keer geüpdate wanneer er een nieuwe versie van het kadaster beschikbaar is. Zo zijn de adresgegevens altijd de juiste en actueel. Deze database is daarnaast ook beschikbaar om te downloaden als CSV bestand, zodat je deze kunt implementeren in een eigen database.

De meeste gebruikers gebruiken de API nu voor hun eigen applicatie waar een locatie bij input gevalideerd moet worden. Denk bijvoorbeeld aan adres validatie bij het afrekenen in een webshop. Als klanten per ongeluk het verkeerde adres invullen, kan het pakketje misschien niet worden afgeleverd. Wanneer dit gebeurd heb je een ontevreden of teleurgestelde klant, heb jij veel uitzoekwerk en maak je extra kosten voor het opnieuw verzenden naar het juiste adres. Het scheelt een hoop als je dit allemaal kunt voorkomen. Daarnaast wordt het ook gebruikt voor adres validatie bij het plaatsen van een advertentie van een woning. 

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik werk al een aantal jaar als freelance full-stack developer voor verschillende klanten. Bij een van deze klanten kwam ik erachter dat bestaande adresvalidatie diensten duur waren en moeilijk in gebruik. Ik dacht: dat kan ik ook en misschien wel beter. Dat heb ik opgepakt als een klein side project en uiteindelijk is het wat uit de hand gelopen.

Een van mijn opdrachten als freelancer was bij een groot woningverhuur platform. Tijdens mijn 2 jaar die ik daar heb gewerkt kwam ik op het idee voor Spikkl. Bij elke woning die online geplaatst werd, werd het adres gevalideerd op basis van de postcode of het coördinaat. Zo wisten we zeker dat de data in de database klopte. De service die we toen gebruikte was duur en moeilijk in gebruik. Ik vond dat dat goedkoper moest kunnen en makkelijker te implementeren. Zie daar de geboorte van Spikkl.

Wat heeft je gemotiveerd om te starten?

Omdat ik zag dat er in mijn ogen nogal wat te behalen was op het gebied van adres validatie API’s, met name qua prijs en gebruiksgemak, wist ik dat er een markt voor zou zijn. Ik was namelijk zelf diegene geweest die hier naar op zoek was. “Zo moeten er meer zijn”, dacht ik.

Wat/wie is een belangrijke inspiratiebron geweest voor je het maken van je project?

Omdat ik zag dat er in mijn ogen nogal wat te behalen was op het gebied van adres validatie API’s, met name qua prijs en gebruiksgemak, wist ik dat er een markt voor zou zijn. Ik was namelijk zelf diegene geweest die hier naar op zoek was. “Zo moeten er meer zijn”, dacht ik.

Wat was er nodig om het project te maken?

De API en engine (PHP Laravel) had ik in enkele weken af, maar mijn uitdaging zat hem in het opzetten van een dashboard voor de gebruikers en de look-and-feel van het merk en de website. Ik ben wel een jaar bezig geweest met de juiste uitstraling te creëren, het betalingssysteem op orde krijgen en de bijbehorende beveiliging. Het moest worden zo als ik in mijn hoofd had technisch maar ook qua uitstraling, daar is dan ook het meeste aandacht en tijd in gaan zitten.

Hoe werkt je business model?

Het business model is vrij simpel, je krijgt elke maand 100 gratis requests en als je er meer nodig hebt zijn er verschillende pakketten beschikbaar. Dit is dus perfect voor beginnende applicaties of webshops, die nog niet zoveel hebben te besteden en 100 of minder requests nodig hebben. Zo kun je Spikkl gratis uitproberen zo lang als dat nodig is. Ik hoop natuurlijk dat Spikkl dan met ze mee kan groeien naarmate hun website, dienst of applicatie groeit.

De beschikbare pakketten beginnen al bij €2 per maand voor 1.000 requests. Ze heten bijvoorbeeld “Gehucht”, “Dorp” en “Stad”, naarmate het pakket groter wordt. Dat is mijn humor. Met een pakket krijg je voor een vast bedrag per maand 100 gratis requests, plus het bepaald aantal betaalde requests, ga je daar overheen dan betaal je €0,01 per extra request. 

Het was eerst nog zo dat als je je aantal requests had bereikt de API uit ging. Maar de gebruikers wilde het natuurlijk kunnen blijven gebruiken, ook al waren ze door hun maandelijkse requests heen. Toen heb ik ervoor gekozen om gebruikers achteraf te factureren en eventuele extra gemaakte kosten zo in rekening te brengen. Dat was iets ingewikkelder, maar zo valt de applicatie van een gebruiker in ieder geval nooit uit.

Verdien je er geld mee op dit moment?

Nagenoeg zero. Veruit de meeste gebruikers maken gebruik van de maandelijkse 100 gratis requests. Ik hoop dat in de komende maanden deze gebruikers groeien, en Spikkl zo ook meegroeit. Ik he

Wat heeft je het meest geholpen met initiële succes?

Ik wist eigenlijk niet zo goed waar ik moest beginnen. Ik had uiteindelijk de site wel in orde, maar ik wist niet goed hoe ik vervolgens meer bezoekers kon krijgen. Daarom ben ik maar begonnen met het lezen van vele blogs over SEO en SEA. Die kennis heb ik geprobeerd toe te passen gaandeweg. Ik ben begonnen met Google Ads en daar wat geld tegen aan gegooid om het gewoon eens te proberen. Dat ging nogal mis: veel geld, weinig bezoekers, slechte ads.

Uiteindelijk zijn de Google Ads wat verbeterd, ben ik begonnen met wat Facebook Ads en heb ik hulp ingeschakeld, maar het belangrijkste is het uitkomen voor je eigen product. Laat het aan zoveel mogelijk mensen weten en mail of bel eventuele gebruikers of bedrijven waarvoor jij denkt dat je wat kunt betekenen voor hen.

Wat zijn je doelen voor de toekomst? en hoe wil je ze bereiken?

Het zou fantastisch zijn als Spikkl in de komende maanden meer gaat opleveren dan dat het kost. 

Als je het over zou moeten doen wat zou je dan anders gedaan hebben?

Ik zou Spikkl veel eerder hebben gelanceerd. Ik ben een eeuwigheid bezig geweest met de schil eromheen, terwijl het initieel veel sneller en meer uitgekleed had gekund. Dan had het in ieder geval gestaan en had ik van daaruit verder kunnen werken. Maar ik was niet zeker genoeg van de zaak of bang voor negatieve reacties, terwijl daar achteraf geen enkele reden voor was.

Wat waren je grootste voordelen? Wat heeft je het meest geholpen?

Ik kan zelf programmeren, dus ik kan feitelijk alles zelf maken wat ik wil. Er waren dus geen arbeidskosten, op mijn eigen avonduurtjes na. Als ik voor elk uur had moeten betalen was het wellicht niet rendabel geweest en was het waarschijnlijk niet eens gebouwd.

Je belangrijkste tips & tricks als het gaat om het groeien van een business/project?

Zet het online of lanceer het. De reacties in mijn omgeving waren alleen maar positief, iedereen vond het leuk. Bovendien kwamen de echte problemen pas bovendrijven toen gebruikers er mee aan de slag gingen. Dus lanceer je idee gewoon nadat je een MVP hebt, wat kan er echt mis gaan?

Wat is je advies voor mensen die starten/bezig zijn met een (side) project?

Ik hoop dat de ads meer vruchten gaan afwerpen, maar ik denk dat Spikkl in de eerste periode toch heel erg afhankelijk gaat zijn van mond-tot-mond reclame en aanbevelingen van gebruikers. Ik probeer dus zoveel mogelijk mensen te laten weten wat ik doe en wat Spikkl is, zodat het balletje harder gaat rollen. 

Wees niet bang om te falen. Je moet het gewoon doen.

Hoe kunnen mensen je bereiken?